Aan: Wethouder Verkeer, de heer R. Breeuwsma, Gemeente Alphen a/d Rijn
Datum: 07 oktober 2024
Geachte heer Breeuwsma / beste Relus,
Namens het Dorpsoverleg Hazerswoude-Dorp willen wij onze zorgen uiten over de verkeersproblemen in ons dorp. Deze zorgen en onvrede zijn niet nieuw en blijken uit gesprekken met bewoners, ondernemers, de Dorpenquête die wij vorig jaar hebben gehouden en eigen observaties. De problematiek is groot en complex. Er zijn ook geen gemakkelijke oplossingen. Soms worden losse maatregelen genomen, zoals bijvoorbeeld het – wat het Dorpsoverleg betreft – gemankeerde vrachtwagenverbod (eenrichtingsverkeer) in de Dorpsstraat dat bovendien niet gehandhaafd wordt en in de praktijk weinig effect sorteert. Dagelijks zijn er onveilige situaties met vrachtwagens en enorme landbouwmachines die elkaars tegenligger zijn en elkaar alleen kunnen passeren als beiden de stoep oprijden (foto). Hier moet zo spoedig mogelijk een einde aan komen.
Bovendien is er de toenemende verkeersdrukte op de provinciale weg N209 en het sluipverkeer door het dorp.
Ook dat is bekende problematiek en een gedeelde zorg. Nu het project Beter Bereikbaar Gouwe voor Hazerswoude-Dorp geen oplossingen heeft opgeleverd zijn onze zorgen alleen maar toegenomen, want daarmee is er geen zicht op een structurele oplossingsrichting zoals bijvoorbeeld de aanleg van een tunnel(bak).
Vanwege de verwachte groei van het verkeersaanbod vanuit de regio zijn al vele jaren kleinere maatregelen in voorbereiding om de doorstroming op de provinciale weg voorrang te geven, ten koste van het lokale verkeer in het Dorp. Het zijn maatregelen (o.a. (keer)rotondes, aanpassingen kruispunt) die voor een deel op weinig steun kunnen rekenen van de inwoners. De inwoners zijn al vele jaren in onzekerheid over de definitieve maatregelen. Het lijkt eindeloos te duren, terwijl de problemen toenemen.
Wel is er voorzien dat er een randweg om de wijk Weidelanden komt. Dit kan voor een deel de problematiek van de Dorpsstraat met meer dan 6500 motorvoertuigen per dag verlichten, omdat er dan 2 ontsluitingen komen op de N209 komen. Maar daarmee blijven er nog vele problemen over. En onduidelijk is wanneer deze weg er komt, welk verkeer er gebruik van mag maken, hoe het landbouwverkeer in goede banen wordt geleid en op welke termijn, etcetera. Allemaal vragen die bij de bewoners leven en die dringend om een antwoord vragen.
Het Dorpsoverleg verzoekt u daarom een integraal verkeerscirculatieplan voor Hazerswoude-Dorp, zowel oost als west, op te stellen voor de verkeersstromen van alle verkeersdeelnemers: auto’s, vrachtauto’s, fietsers, voetgangers, landbouwverkeer. Een toekomstgericht plan met maatregelen voor de kortere termijn en maatregelen voor de langere termijn vanuit een gedeelde visie. Het zou bijvoorbeeld kunnen gaan om het instellen van eenrichtingsverkeer op bepaalde straten en zou ook een einde kunnen maken aan de steeds terugkerende discussie over ‘het paaltje’ in de Jan van Eijcklaan. Om de verkeersveiligheid en leefbaarheid duurzaam te verbeteren, is een structurele en samenhangende aanpak noodzakelijk, geen losse, incrementele maatregelen. Wij vragen u of u bereid bent een dergelijk verkeerscirculatieplan op te stellen.
Onderstaand treft u wellicht ten overvloede een – niet limitatieve – samenvatting van belangrijke knelpunten die u waarschijnlijk bekend voorkomen.
• Dorpsstraat: Deze straat is te smal voor tweerichtingsverkeer van vrachtwagens, landbouwvoertuigen en bredere personenauto’s. Dit zorgt voor gevaarlijke situaties voor fietsers en voetgangers, die de beperkte ruimte moeten delen. Bovendien zijn de voetpaden te smal en slecht onderhouden, waardoor ze slecht begaanbaar zijn voor mensen met loophulpen, kinderwagens of rolstoelen.
• Woonwijken: De straten in veel wijken in met name Plan Zuid zijn aangelegd in een tijd met minder en kleinere auto’s. De huidige parkeerhavens zijn te smal voor hedendaagse auto’s, wat leidt tot parkeerproblemen en belemmering van hulpdiensten. Dit geldt vooral in drukke straten zoals de Jan Lievenslaan, Rubenslaan en Ds. D.A. van den Boschstraat.
• Fietspaden: Het dorp beschikt over een aantal veilige fietspaden, zoals het fietspad langs het Westeinde, langs de HSL (verlichting ontbreekt), de Zuiddijk, langs de Voorweg, de Westgerepolder en Pad van Mourits. Met name in de smalle Dorpsstraat delen fietsers de weg met gemotoriseerd verkeer, wat hun veiligheid ernstig in gevaar brengt. Er is dringend behoefte aan bredere, veilige fietspaden.
• Voetgangers: De smalle en vaak beschadigde trottoirs voldoen niet aan de richtlijnen van de CROW, het kennisplatform dat richtlijnen, normen en best practices ontwikkelt voor mobiliteit en verkeer. Een obstakelvrije breedte van 1,5 meter wordt in veel straten niet gehaald, wat de toegankelijkheid voor mindervaliden, ouders met
kinderwagens en voetgangers beperkt.
Wij hopen dat u onze zorgen deelt en bereid bent om een toekomstgericht verkeerscirculatieplan op te stellen dat het dorp weer duurzaam leefbaar en veilig kan maken. Uiteraard is het Dorpsoverleg bereid een nadere toelichting te geven en mee te denken in een op te stellen circulatieplan.
Met vriendelijke groet,
Stichting Dorpsoverleg Hazerswoude-Dorp
Nico Stolwijk
voorzitter